Rozporządzenie z 7 kwietnia 2025
Ukazało się rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9.04.2025 w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka,o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Pełna treść jest tutaj.
Najważniejsze kwestie:
- Zajęcia będą realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej w cyklu „edukacja zdrowotna”.
- Treścią zajęć będzie:
- wsparcie wychowawczej roli rodziny;
- wsparcie ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
- wzmacnianie i uzupełnianie działań z zakresu profilaktyki problemów zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży;
- wzmocnie postawy prorodzinnej, prozdrowotnej i prospołecznej;
- wsparcie w budowaniu relacji międzyludzkich opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji.
- Realizacja zajęć – w klasach IV–VIII szkoły podstawowej w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia są realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego.
- W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych oraz o środkach dydaktycznych.
- Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.
- Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.